Blogi: Luottamusta ei voi määrätä

Luottamusta ei voida lain ja työehtosopimuksen voimin säädellä ja määrätä, mutta jos lakisääteinen yhteistoiminnan perusta työpaikalla on kunnossa, luottamuksen rakentaminen ja sopiminen on helpompaa. Tätä ja muutakin luottamukseen liittyvää asiaa käsiteltiin Työturvallisuuskeskuksen järjestämässä webinaarissa, johon osallistuin viime viikolla.

Energiat oikeisiin asioihin

Kun työpaikalla on hyvä luottamuksen ilmapiiri, sinne on kiva mennä, yhteistyö sujuu ja henkilöstö voi hyvin, ja energiat työpaikalla käytetään oikeisiin asioihin. Luottamuksen ilmapiirissä myös muutosten läpivienti on helpompaa, kun ei tarvitse epäillä, että toinen tulee “ketunhäntä kainalossa”.

Luottamus on tunne

Sanotaan, että luottamus on ihmisen korvien välissä oleva tunne, joka kohdistuu johonkin. Se voi olla positiivista, negatiivista tai neutraalia ja sen voimakkuus voi vaihdella. Se myös värittyy aina ihmisen oman taustan ja omien arvojen mukaan. Luottamuksen ketjun syntyä edesauttavat seuraavat asiat: avoimuus, oikeus omaan mielipiteeseen, velvollisuus kuunnella toista ja muodostaa yhteinen käsitys asiasta, sopiminen (tai yhteiset pelisäännöt) ja vastuuttaminen (mitä sovittiin ja pitikö se?).

Minä, me kaikki, ratkaisemme joka päivä työpaikan vuorovaikutustilanteissa, millaista luottamuksen ilmapiiriä meidän työpaikalla on. Meistä jokainen voi omilla toimillaan edistää luottamusta. Miten sinä sen teet?

Sari Lassila
Kirjoittaja on Vakuutusväen Liiton koulutuspäällikkö