Ihana loma

Lomalla on aikaa nauttia, kun ei ole pakko kiirehtiä mihinkään.

Merja Perttula
Kuva Pixabay

Ota lomaa suorittavasta minästäsi. Ihana loma syntyy, kun teet sitä, mitä tahdot etkä sitä, mitä pitäisi tai täytyisi.

Upeat kuvat jylhistä maisemista ja houkuttelevista rantabulevardeista virittävät lomatunnelmaan: kohta tuolla! Toinen on varannut mökkiviikon ja virittelee jo retkeilyvarusteita. Kolmas miettii, missä tällä kertaa käytäisiin lasten kanssa, kun monet huvipuistot on jo kierretty. Yhtä sun toista pientä remonttiakin olisi mukava tehdä loman aikana.

Totta, lomalla kannattaa tehdä jotakin erilaista kuin arkena. Varsinkin loman alussa on hyvä rikkoa rutiineja. Jos ei muuta, niin nukkua pitkään ja antaa kyytiä tiukalle aikataululle. Siitä tykkäävät aivotkin, jotka ovat arjen kiireessä ohjelmoituneet suorittamaan aamusta iltaan melko samaa ohjelmaa.
-Suorittaminen on juuri se asia, joka näännyttää. Siitä kannattaa pyrkiä lomalla eroon. Tärkeintä kuitenkin olisi, että palautumista edistäviä tapoja pystyisi viemään myös arkeen, stressivalmentaja Miia Huitti sanoo.

Älä lataa liikaa odotuksia

Entäs jos mökkiviikolla sataakin joka päivä tai matkalla sairastui ja tuli riideltyä kaiken aikaa?
– Lomaan ei kannata ladata liikaa odotuksia. Kun toiveet eivät täytykään, syntyy stressiä. Yritän kovasti herätellä ihmisiä huomaamaan, että loppujen lopuksi arki ratkaisee, miten hyvinvoivia olemme. Viikonloput ja lomat tulevat sitten bonuksena tämän päälle.

Liiat odotukset voivat jopa tappaa onnellisuuden. Onnellisuutta tutkinut professori Emma Seppälä sanoo, että kun tavoittelemme aina jotakin tulevaisuudessa olevaa asiaa, emme koskaan ole parhaimmillamme ja onnellisimmillamme.  Tämä aiheuttaa stressiä, joka heijastuu sekä kehomme että mielemme toimintaan. Tärkeää on tiedostaa, mitä kaikkea hyvää onkaan juuri näissä hetkissä, joissa elän oli se sitten arkea tai lomaa. Olen onnellinen jo nyt.
-Lomalla on aikaa nauttia täyteläisemmin arjesta, kun ei ole pakko kiirehtiä mihinkään. Olla vaikka verkkareissa koko päivän tekemättä mitään tai lukea vihdoinkin kaikki vanhat naistenlehdet.

Heipat työpaikalle!

Helpottaaksesi töistä irrottautumista, kirjoita tärkeät salasanat ylös. Tee myös lista asioista, joihin palaat loman jälkeen. Kirjaaminen auttaa, ettet joudu muistelemaan työasioita, vaan ikään kuin siirrät ne eräänlaiseen odotushuoneeseen.
-Moni huhkii ennen lomaa, jotta ehtisi saada työt valmiiksi. Oikeastaan on aika hullu ajatus, että kaiken pitäisi olla valmista ennen lomaa. Kannattaa miettiä, onko se oikeasti totta vai onko se sittenkin oma stressaava uskomus ja toimintamalli.

Miia Huitin mielestä ei kannata surra, jos lomaa tänä vuonna on kerrallaan vain viikko tai kaksi. Siinä ajassa ehtii hyvin palautua, kun nukkuu tarpeeksi, syö hyvin ja liikkuu, mutta ei istu kaiken aikaa siiderilasi kädessä terassilla.
-Lomalla alkoholia kuluu enemmän kuin työaikana. Alkoholi ei poista stressiä, vaikka sitä sen avulla yritetään tehdä. Jo kaksi alkoholiannosta illalla häiritsee yönaikaista palautumista. Päivittäiseksi juomaksi alkoholi ei sovi.

Mistä iloa?

Lapsiperheissä pyritään neuvottelemaan, miten kaikille löytyisi kivaa tekemistä. Vanhemmat saattavat ajatella, että kiireinen arki ja poissaolot korvataan nyt runsain mitoin ja tehdään asioita lasten ehdoilla.
– Jos kysyt lapsilta, mitä tehtäisiin, niin varsin todennäköisesti sieltä jokin puuhamaa tai huvipuisto tulee. Mutta loppujen lopuksi moni lapsi muistaa loman parhaimpia hetkiä mietittäessä mukavan arkisen yhdessäolon. Lapset aistivat vanhempien stressin ruuhkissa ja laitejonoissa.
Onnellinen vanhempi on myös hyvä vanhempi. Siksi aikuisetkin tarvitsevat omia ilon aiheita, vaikka nauttivatkin siitä, että lapsilla on mukavaa.
-Oma aika koetaan joskus itsekkyydeksi. Eihän se sitä ole, vaan itsestä huolehtimista. Jos tuntuu, ettei oikein jaksaisi tehdä mitään tai mikään ei kiinnosta, kannattaa miettiä, mikä ennen ilahdutti.
Jos tykkäsit vaikka pyöräillä, niin mitä jos pumppaisit kumit täyteen ja kokeilisit taas. Jos oli mukava pestä mattoja, niin juuriharja ja mäntysaippua vain mukaan ja matonpesupaikalle. Läheisellä hevostallillakin saattaisi olla antoisaa verestää vanhaa ratsastusharrastusta.

Luonto kutsuu

Parhaiten stressaantunutta mieltä tasaa tutkitusti luonnossa liikkuminen tapahtui se sitten puistossa, metsässä tai veden äärellä.
-Teinit vastustavat usein metsään tai mökille menoa, kun kaikki härpäkkeet eivät välttämättä ole koko ajan käden ulottuvilla. Olen huomannut, että vaikkapa retki kansallispuistoon makkaraa paistamaan saa yllättäen nuoretkin innostumaan. Tärkeintä on yhteenkuuluvuuden vahvistaminen.
Miia Huitti kehottaa pohtimaan, minkä tekemisestä nauttii sen sijaan että miettisi, mitä minun pitäisi ehtiä kotona tehdä. Suoritusminä kun kehittelee pitkiä listoja mielessään: ensin laitan pyykit koneeseen, sitten puhdistan puutarhakalusteet, seuraavaksi ehdin ehkä uimaan, kukat pitää kastella, rippijuhlia pitää suunnitella …

Mitään vikaa ei ole siinä, jos käyttää lomansa mökin maalaamiseen tai polttopuiden tekemiseen, kun kokee sen tärkeäksi. Yhtään sen huonompi idea ei ole koluta lähialueen kesäteatterit ja tanssilavat tai katsella riippukeinusta taivaan pilviä.
-On eri asia tehdä omasta halusta kuin pakosta. Loman aikana on hyvä myös miettiä, miten saan lomanautintoja vietyä arkeen. Voisinko jatkaa pyöräilyä tai käydä vastedeskin kerran pari kuussa teatterissa?

Tärkeä viesti itselle on: olen merkityksellinen ja tärkeä ihminen. Kukaan muu ei voi huolehtia samalla tavalla hyvinvoinnistani kuin minä itse.

Uusi asenne

Ulkoiset häiriöt, kuten melu, pakokaasut, kirkkaat valot tai epäpuhdas sisäilma altistavat stressille. Merkittävimmät stressitekijät tulevat kuitenkin ihmisen sisältä. Niitä ovat virheelliset uskomuksemme ja alitajuiset reagointi- ja toimintamallimme. Olemme esimerkiksi lapsena tottuneet suoriutumaan mahdollisimmaan hyvin tehtävistämme, jotta vanhemmat rakastaisivat meitä.  Uskomme, että samalla toimintatavalla saamme arvostusta myöhemminkin. Sisäisesti piiskaamme itseämme suorittamaan töissä ja kotona, vaikka kukaan ei sitä meiltä vaatisi.

Miia Huitti kehottaa jokaista miettimään omia toimintapojaan ja niiden taustalla olevia asioita ja uskomuksia.
-Se on hyvin voimaannuttavaa. Tärkeintä on osata suhtautua itseensä hyväksyvämmin ja armollisemmin. Oma asenne vaikuttaa ratkaisevasti sekä omaan että lähiympäristön hyvinvointiin niin kotona kuin töissä, niin lomalla kuin arkena.

Takaisin töihin

Loman myönteiset vaikutukset kestävät tutkimusten mukaan noin viikon verran. Lomamieltä kannattaa siis pyrkiä jatkamaan töihin paluun jälkeen.
Kokeile loman aikana pientä stressinpoistoharjoitusta. Voit tehdä sellaisen viimeiseksi ennen nukkumaan menoa tai ensimmäiseksi herättyäsi. Kun työt alkavat ja kiire ahdistaa, rauhoita itsesi oppimallasi harjoituksella.
-Harjaamme hampaamme aamuin ja illoin. Samalla tavalla meidän kannattaa tehdä joka päivä jotakin stressin lievittämiseksi. Monet säännöllisesti stressityökaluja käyttäneet ovat huomanneet, miten paljon elämä voi muuttua parempaan suuntaan.
Tulisiko sinustakin rauhallisempi kiukkupussin sijaan? Ottaisitko asiat, joihin et voi vaikuttaa, tyynemmin ja suuntaisit tarmosi epäkohtiin, joita voit muuttaa? Nukkuisitko paremmin ja liikkuisitko iloksesi?