Nautittavampaa työtä

Esimiehellä on suuri vaikutus viihtyvyyteen. Ihmiset eivät vaihda työpaikkaa niinkään työtehtävien vuoksi vaan siksi, että he kokevat johtamisen huonoksi.

Tunnista oma tapasi tehdä työtäsi ja
kerro toiveistasi. Saat enemmän aikaan ja koet työn iloa.

Tylsistyttääkö työ? Vai tuntuuko se vievän kaikki voimat? Saatat myös pohtia, oletko oikealla alalla tai voisiko työelämä tarjota vielä jotakin uutta.
Työyhteisöjen valmentaja Sanna Fäldt kehottaa sinua lähtemään voimauttavan työn löytöretkelle. Vain sinä tiedät, mikä on sinun oma juttusi. Kukaan ulkopuolinen ei voi sitä sinulle kertoa.

Testaa ensin, toteutuvatko voimauttavan työn tunnusmerkit kohdallasi. Ensinnäkin sellaisen työn tulisi tuntua merkitykselliseltä. Vaikka työhön kuuluu rutiineja, välillä saat kuitenkin ponnistella osaamisesi rajoilla innostavien asioiden parissa.

Saat olla työyhteisössäsi oma itsesi, sinua arvostetaan ja kuunnellaan. Sinulla on mahdollisuus kehittyä ja saada tarvittaessa ohjausta. Sinulla on myös mahdollisuus tehdä omaa työtäsi koskevia päätöksiä ja työskennellä itsellesi sopivimmalla tavalla, jolloin olet parhaimmillasi.

Listan kuultuasi saatat hymähtää: ”Eihän meillä tuollaiseen ole mahdollisuuksia! Täällä ei kukaan kysy, mitä toivon tai tarvitsen.”

-Vaikka johtamisessa ja puitteissa olisi toivomisen varaa, niistä huolimatta haastaisin kaikkia tunnistamaan oman tapansa tehdä työtä. Saatamme lukkiutua joihinkin asenteihimme ja tapoihimme, mikä estää meitä kehittymästä ja vie iloa työstä.

Mikä lisäisi työn iloa?

Kysy ensin itseltäsi, millaisesta tekemisestä ja työsi osa-alueista nautit nykyisessä tehtävässäsi. Tarkastele vaikka yhtä tai kahta työviikkoa ja kirjoita ylös, milloin olet tuntenut työn iloa. Millaisia asioita tehdessäsi sinun on hyvä olla? Milloin olet tuntenut olevasi tehokkaimmillasi?

Kerro sitten havainnoistasi reippaasti eteenpäin. Saisitko tehdä sellaista työtä enemmän? Silloin työpanoksesi hyödyttäisi myös organisaatiota mahdollisimman paljon.

Sanna Fäldt on pannut merkille, että omista toiveista kerrotaan melko harvoin omalle pomolle. Ajatellaan, ettei hän halua tietää tai ettei se kuitenkaan johtaisi mihinkään. Asia voikin olla päinvastoin: pomo kuulisi mielellään toiveesi, mutta hän ei voi viedä asioita eteenpäin, koska ei tiedä niistä.

Monesti käy myös niin, että kun olet hyvä jossakin, sinulle aletaan työntää sellaisia töitä yhä enemmän. Luullaan, että pidät niistä, vaikka se ei ajan mittaan enää pitäisikään paikkaansa.

Lupa hellittää hetkeksi

Vaikka työ tuntuisi kiinnostavaltakin, mutta työskentelet jatkuvasti äärirajoillasi, ennen pitkää uuvut. Paras ratkaisu on ripotella ponnisteluja vaativia tehtäviä pitkin viikkoa ja antaa aivojen levätä välillä rutiinitöiden parissa.

Aina ei myöskään tarvitse olla etujoukoissa: osallistua jokaiseen projektiin, vaikuttaa ja kouluttautua. Kun yksityiselämässä tapahtuu voimia kuluttavia asioita, työelämän pitää joustaa. Voisitko silloin tehdä jonkin aikaa vähemmän vaativia töitä, lyhyempää päivää tai etätyötä?

-Tuskin kukaan sanoo sinulle, että hellitä vähän. Johda silloinkin itseäsi. Katso mallia luonnosta. Puut ja kukat ponnistelevat tuottaakseen keväällä lehdet ja ihanat kukinnot. Syksyn tullen kaikki lakastuu ja alkaa voimien keruu.

Hyvä pomo osaa kysyä

Suomalaisessa työkulttuurissa on tavallista, että kun ihmiset ovat tyytymättömiä, he purnaavat asioista hiljaa mielessään tai työkavereilleen. Samalla he suunnittelevat salassa työpaikan vaihtoa tai lähtevät yllättäen opiskelemaan.

-On silti täysin mahdollista, että avoin omista toiveista kertominen johtaisi parannuksiin omassa työyhteisössä. Ole siis rohkea!

Tutkimuksista tiedetään, että lähijohtajalla on suuri merkitys työpaikassa viihtymiselle. Ihmiset eivät vaihda työpaikkaa niinkään työtehtävien vuoksi vaan siksi, että he kokevat johtamisen huonoksi.

Siksi hyvän tiiminvetäjän tulee kysyä tiimiläisiltään, mistä he nauttivat työssään ja mitä tukea he tarvitsevat siinä pärjätäkseen.

-Yleensä ihmiset ymmärtävät, että pomolla on omat puutteensa – ja antavat ne anteeksi. Tämä kuitenkin edellyttää, että pomo itsekin myöntää ne ja haluaa vilpittömästi kehittyä ihmisenä.

Itsehuolto on kaiken perusta

Lomat eivät riitä työstä palautumiseen, vaan palautumisesta on huolehdittava päivittäin ja viikottain. Sanna Fäldtistä on hämmentävää, miten huonosti ihmiset huoltavat itseään.

Töitä saatetaan tehdä tauotta niin, että kotiin päästyään ihmiset ovat aivan loppu. Suorittaminen jatkuu silti täydellä teholla myös vapaalla.

-Onko työsi todella niin tärkeää, että annat sille kaikkesi, jolloin sekä sinä itse että läheisesi kärsivät? Ylikuormittumisen merkit alkavat näkyä ennen pitkää huonona unena, ärtymyksenä ja erilaisina särkyinä ja kolotuksina. Työsuorituksetkin huononevat.

Ala siis johtaa omaa mieltäsi. Opettele tunnistamaan, miten saat itsesi rauhoittumaan, kun kierrokset alkavat nousta hälyttävästi. On hyvin vaativaa, kun työpäivän aikana asiakkaat vaihtuvat kaiken aikaa, palaverit seuraavat toisiaan ja ympärillä on jatkuvaa hälinää.

Pidä päivän mittaan taukoja, vaikka sisäinen kriitikkosi kuinka vakuuttelisi, ettet ehdi. Voit pitää hiljaisen lounaan tai laittaa napit korvillesi ja viestittää, että sinulla on nyt lataushetki.

Kesytä työtäsi myös muilla keinoin. Sanna Fäldt kertoo veroasiantuntijoista, jotka saivat valita kuukauden ajaksi pari asiaa, joilla tasasivat stressiään ja lisäsivät työn iloa. Se saattoi olla esimerkiksi etätyötä, minitaukojen pitämistä tai itsemyötätunnon kasvattamista.

-Kaikki löysivät omansa ja samalla uusia puolia itsestään.

Pysähdy, se kannattaa

Usein puhutaan, että jokaisen pitäisi välillä pysähtyä kunnolla. Mutta mitä se tarkoittaa?

-Pysähtyminen on puhdasta olemista, jolloin aktiivinen toiminta vaihtuu palauttavaksi eli sympaattinen hermosto antaa parasympaattiselle hermostolle tilaa.

Mieti omasta elämästäsi kolme asiaa, jolloin tunnet, että sekä mielesi että kehosi lepäävät. Kun huomaat olevasi stressaantunut, ota niistä jokin käyttöösi, ikään kuin pakotat itsesi rauhoittumaan.

Vain sinä tiedät, mikä toimii sinulla parhaiten. Ehkä tarvitset ohjatun meditaation tai lempeää joogaa? Tai menet metsään, missä luonnon äänet rauhoittavat pitkin päivää kuulemasi taustamelun vastapainona.

Hidastaminen auttaa monia, oli se sitten hitaasti tehtyjä kehonhuoltoliikkeitä tai kävelyä, jolloin keskityt yhteen aistimukseen kerrallaan. Miten olisi köllöttely sohvalla seurana mukavaa hömppäluettavaa?

Mitä kuuluu unellesi?

Toimitko niin, että rauhoitat iltasi riittävän aikaisin, ettei uni häiriinny ja nukut tarpeeksi? Kun pidät palautumisesta huolta niin työpäivän aikana kuin sen jälkeen, se alkaa vähitellen näkyä hyvinvoinnin kohentumisena. Unen laatu paranee. Olet iloisempi ja osaat nauttia läheisistäsi ja vapaa-ajasta aikaisempaa enemmän.

Asenteesi työtä ja työyhteisöäsi kohtaan muuttuu myönteisemmäksi. Saat lisää virtaa työhösi. Uskot, että voit todella johtaa arkeasi ja elämääsi.

Opettele lempeää puhetta

Sisäinen kriitikkosi kyseenalaistaa herkästi asioita, jotka auttavat sinua voimaan hyvin. Se voi sanoa: ”Nyt ei ole aika levätä.” ”Turha pitää taukoja, kun töitä on näin paljon jäljellä.” ”Ei kannata mennä vielä nukkumaan, kun tämä ohjelma tuntuu niin mielenkiintoiselta.”

Älä kuuntele sitä, vaan anna itsestäsi huolehtivalle minällesi valta: ”Nyt pidän tauon, sillä haluan olla virkeä työpäivän jälkeen.” ”Nyt lepään, sillä verenpaineeni on koholla.” ”Nyt menen ajoissa nukkumaan, sillä tarvitsen riittävästi unta. Katson ohjelman loppuun huomenna.”

Sanna Fäldt, Nauti työstäsi! Naisen voimakirja työelämään, Bazar Kustannus Oy 2019.

Merja Perttula
Kuva Shutterstock

Lue lisää
Apua tökkivään työhön