Rakenteet remonttiin

Haluan, että meillä tehdään töitä hymyssä suin, Timo Ritakallio sanoo.

OP Ryhmä on finanssimammutti, johon kuuluu liki 160 jäsenpankkia. Siihen kuuluu myös OP-liittoa ja -osuuskuntaa, henkiyhtiötä, varainhoitoa, vahinkovakuuttamista ja terveyspalveluita.

Tätä kaikkea johtaa tuore pääjohtaja Timo Ritakallio, jonka tavoitteena on selkiyttää ja yksinkertaistaa rakenteita.

– Aina välillä organisaatiot muuttuvat hyvin monimutkaisiksi. Rakenteiden yksinkertaistamisen ja selkiyttämisen kautta toiminta tehostuu, mikä on tärkeää finanssialan kilpailussa.

Paljon julkisuutta saaneeseen rönsyremonttiin hän suhtautuu maltillisesti hymyillen. Tavoitteena on, että jatkossa kaikki toiminnot kytkeytyvät finanssipalveluihin.

– Esimerkiksi Pohjola sairaalassa asiakkaamme saa nopeasti avun ja me saamme mahdollisesti säästöjä korvausmenoissa. Teemme vakuutustoimintaa tehokkaammin ja samalla saamme asiakastyytyväisyyden korkealle.

Uusille bisnesalueille hän ei kuitenkaan tähyä.

-Ei olisi järkevää lähteä aivan uusille alueille, joita emme osaa. Pankki-, vakuutus- ja sijoitusasiat osaamme erinomaisen hyvin.

Muutosta monelta taholta

Timo Ritakallio siirtyi OP Ryhmän johtoon vaiheessa, jolloin ala on poikkeuksellisen myllerryksen alla. Lähivuosina remonttiin joutuu moni asia. Sääntelyn muuttuminen tuo pankkipuolelle uudenlaista, kevytrakenteisempaa kilpailua. Robotisaatio ja keinoäly puolestaan pistävät työn tekemisen tapoja uuteen uskoon ja vähentävät työntekijöiden tarvetta. Yt-neuvotteluja on käyty ryhmässä jo tänäkin vuonna.

Tällä hetkellä ryhmässä on 12 000 työntekijää. Ritakallio ei halua arvioida, kuinka paljon työpaikkoja robotiikka ja keinoäly lopulta vievät.

– Ratkaisevaa on se, miten asiakkaiden käyttäytyminen muuttuu.

OP Ryhmä varautuu kuitenkin täyttä päätä muutoksiin. Ryhmässä on rakennettu koulutusohjelmia ja mietitty, miten työnkuvat muuttuvat tulevaisuudessa.

Lähellä asiakasta

Vaikka monet rakenteet ja toimintatavat joutunevat lähivuosina remonttiin, ryhmän perusarvot ovat ennallaan. OP Ryhmä rakentaa vahvasti asiakasomisteisuuden ja paikallisuuden varaan. Se haluaa olla lähellä asiakasta, niin mobiilipalveluissa kuin henkilökohtaisissa tapaamisissakin.

– On asioita, joiden hoidossa ihminen kaipaa fyysistä kohtaamista tulevaisuudessakin. Meidän pitää vain ymmärtää, mitä nämä palvelut ovat.

Asiakkaiden ja heidän tarpeidensa ymmärtäminen onkin tärkein tehtävä. Vauhti ei saa olla liian kova, jotta asiakkaat pysyvät perässä. Hidastelu ei taas tule kyseeseen, ettei pudota kilpailusta.

Tavoitteena on luoda alan vetovoimaisin toimija, niin alan, yhteistyökumppaneiden kuin henkilöstön silmissä. Sillä menestysreseptillä Ritakallio uskoo ryhmän porskuttavan tulevaisuudessakin.

– Jos keskitytään vain kasvuun tai kulutehokkuuteen, on vaarana, että hyvä asiakaspalvelu tai henkilöstön tyytyväisyys kärsii. Siksi kannattaa panostaa kokonaisuuteen.

Pitkän linjan OP:n mies

Timo Ritakallio siirtyi OP Ryhmän pääjohtajaksi tänä keväänä. Talo on tuttu, aloittihan hän siellä vuonna 1986 esimiesharjoittelijana, minkä jälkeen ura vei useisiin tehtäviin talon sisällä. OP-vuosien välille mahtui Ilmarisen toimitusjohtajuus. Eläkeyhtiön työssä korostui työhyvinvoinnin merkitys ja ne opit hän toi mukanaan OP Ryhmään.

– Haluan, että meillä tehdään töitä mahdollisimman ammattitaitoisesti, hyvin ja hymyssä suin.

Ritakalliolle kuunteleminen on yksi johtamisen tärkeimpiä osa-alueita ja henkilöstön mielipiteet kiinnostavat häntä. Ensimmäisenä työpäivänä pääjohtaja lähetti 12 000 työntekijälle sähköpostin, jossa hän kysyi, mitä hyvää OP Ryhmässä on ja mitä pitäisi kehittää. Vastauksia tuli liki 2000.

– Vastauksista sain hyvää työlistaa siitä, mihin asioihin kannattaa henkilöstön näkökulmasta kiinnittää huomiota.

Ritakallio haluaa johtaa omalla esimerkillään. Innokas urheilumies ei ole kuitenkaan patistamassa kaikkia kuntokuurille vaan kannustaa ihmisiä huolehtimaan itsestään.

– Kaikkien ei tarvitse juosta maratoneja tai olla triathlonisteja, päinvastoin. Jos joku menee kävelemään metsään tai kiipeää päivittäin portaita, sekin on hyvä, hän hymyilee.