Stressin jäljillä

Stressisi jäljille pääset, kun alat miettiä tapojasi toimia ja reagoida.

01Kun tunnistat tapasi stressaantua, osaat paremmin laittaa terveet
rajat työnteolle. Näin ehkäiset uupumusta ja turhia konflikteja.

Oletko jees-ihminen, joka vain nyökyttelee, kun pomo tai tiimikaveri työntää lisää töitä omiesi lisäksi? Ärsyttävätkö sinua ”saamattomat ja osaamattomat” alaiset tai kollegat? Teet mieluummin itse kuin odotat jotakin tapahtuvan tai siksi, että kaikki varmasti tulee prikulleen oikein? Räjähteletkö, jolloin muut ovat ihmeissään, mikä sinuun meni? Saatat elää stressikuplassa, jonka vain sinä itse voit puhkaista.

-Työpaikoilla on varmasti paljon huonoa johtamista ja ongelmia. Ihmiset syyttävät kuitenkin herkästi pomoa ja työolosuhteita. Voit vaikuttaa stressikokemuksiisi, olivatpa olosuhteet mitkä tahansa. Ota vastuu omasta hyvinvoinnistasi, sanoo stressivalmentaja Miia Huitti.

Hän painottaa, että stressituntemuksesi eivät suinkaan ole väärin. Kuplan puhkaisemisessa on kysymys itsensä syyllistämisen sijaan voimaantumisesta!

Mikä minua stressaa?

Oman stressisi jäljille pääset, kun alat miettiä tapojasi toimia ja reagoida. Mikä saa sinut aina venymään? Ajatteletko helposti, että sinun pitää sanoa kyllä, vaikka tunnet, ettet jaksa? Tulkittaisiinko kieltäytyminen toisen tölväisyksi tai todisteeksi, ettet ole yhtä hyvä työntekijä kuin muut? Keskeyttääkö joku tai jokin sinut jatkuvasti, jonka jälkeen töihin sisälle pääseminen vie aikaa?  Kuunteletko muiden murheita, jolloin omien töiden kanssa pitää kiirehtiä enemmän tai et pääse lähtemään muiden mukana?

-Tuntumani on, että vakuutusalalle hakeutuu paljon tunnollisia ja tarkkoja ihmisiä. Tunnollisuus on hyve niin kauan kuin se pysyy kohtuudessa. Monien toimintatapojemme taustalla vaikuttavat kuitenkin uskomukset, jotka eivät ole totta.

Uskomukset juontavat usein lapsuudesta. Ne siirtyvät niin yhteiskunnan kuin oman perheemme kulttuurin myötä itsellemme. Myös taakkasiirtymät eli oman sukumme vaikeat kokemukset näkyvät nykypolvien elämässä. Jos esimerkiksi tunnet, ettet koskaan ole tehnyt tarpeeksi ja riittävän hyvin, ehkä sinua on lapsena moitittu kotona laiskaksi. Suorituskeskeisenä sinua harmittaa, kun työt eivät etene.  Tai saatat olla kokenut hylkäämisiä ja rakkautta saadaksesi sinun on pitänyt olla kiltti. Näin et uskalla puolustaa itseäsi, kuuntelet muita ja myönnyt silloinkin, kun se ei olisi tarpeen.

Mitä tarvitsen?

Taustan miettimisen jälkeen ala pistää merkille tilanteita, joissa stressi alkaa kohota. Miten sinä ja muut toimivat? Milloin menet lukkoon tai milloin räjähdyspiste alkaa kasvaa sisälläsi? Ja ennen kaikkea, millaiset asiat toistuvat?

-Kiire kuormittaa, mutta sen lisäksi mieltäsi alkaa herkästi tukahduttaa tunnemöykky. Tunnet katkeruutta, kun muut näyttävät pääsevän helpommalla tai istut työpöytäsi ääressä, kun toiset kahvittelevat.

Seuraava askel on osata tunnistaa tarpeensa ja sanoa ne rakentavasti ääneen. Ihmiset eivät ole ajatustenlukijoita.

Jos koet, että sinulla on selvästi liikaa töitä, mene pomosi luo ja kerro se hänelle. Miia Huitti on monesti törmännyt tilanteeseen, jolloin esimies ei ole pahuuttaan kuormittanut tiettyä työntekijää. Hän ei vain ole yksinkertaisesti tiennyt, miten asiat ovat.

-Tavallista on pelätä, että joutuu huonoon valoon, mutta harvoin niin käy. Ihan samalla tavalla voi kertoa tiimilleen, että nyt tarvitsisi apua tai rauhallisemman hetken työnteolle.
Empaattisesti muita kuuntelevat työkaverit ovat rikkaus, mutta kuuntelullekin voi laittaa hienotunteisesti rajat.

Lisää myötätuntoa

Stressaantuneena olet usein uupunut ja haluton. Yhtä lailla voit olla koko ajan vihainen ja nähdä vain kielteisiä asioita. Ne ovat evoluution tuomia tapoja selvitä taistele tai pakene -tekniikalla. Kun alat suhtautua myötätuntoisesti itseesi ja laitat terveitä rajoja toiminnallesi, kasvaa myötätunto myös muita kohtaan.

– Monissa koulutuksissani ihmiset ovat olleet ihmeissään, kun he ovat havahtuneet huomaamaan, että jokaisella on oma kuormansa. Ihmiset ärsyyntyvät tai heidät saa pois tolaltaan täysin eri asiat.

Monesti työyhteisöjen yhteenotot eivät olekaan vain toisen ilkeyttä, vaan automaattiohjauksella toimivien, eri lailla reagoivien ihmisten törmäyksiä.

Kiireen lisäksi työ sinänsä kuormittaa. Esimerkiksi vahinkoilmoituksia vastaanottaville eteen saattaa tulla niin vaikeita tilanteita, että työntekijät tarvitsisivat niiden jälkeen akuuttia keskustelutukea. Siihen ei aina ole mahdollisuutta. Silloin itsehoitokeinot voivat auttaa. Samoin silloin, kun kiireen vuoksi paniikki tuntuu iskevän.

Rauhallisempi mieli

Ota ensiavuksi mieltäsi rauhoittava syvähengitys. Se vie vain minuutin pari. Voit tehdä sitä vaikka puheluiden välissä.

-Saatat ihmetellä, miksi sellainen muka auttaisi. Syvä palleahengitys laskee kehon kortisolitasoja. Sen avulla vagushermo viestii hypotalamukselle ja stressinsäätelyjärjestelmille, että lieventäkää tahtia!

Opettele priorisoimaan myös työtehtäviäsi. Ota tavaksi tehdä lista tärkeistä ja vähemmän tärkeistä töistä heti aamulla tai ennen töistä lähtöä seuraavaa päivää varten. Tee sitten työ toisen perään tärkeysjärjestyksessä.

-Usein työt ovat yhtä puuroa. Puhelimet soivat ja tehdään silppua sieltä ja täältä. Ihminen kadottaa hallinnan tunteen, Huitti kuvailee.

Jos asiakastyö rytmittää päivää, esimerkiksi vastaat puheluihin koko ajan, pidä huolta riittävistä tauoista. Tee niiden aikana jotakin ihan muuta tai ole hiljaa itseksesi, jotta saisit ajatuksesi kokonaan pois työrumbasta.

Merja Perttula
Kuva Shutterstock