Turhaa kiirettä

Pyritkö hoitamaan kaikki sinulle annetut tehtävät, vaikka aikaa ei olisikaan?

Asenteemme ja toimintatapamme voivat lisätä kiireen tuntua. Aiheutamme itsellemme turhia paineita niiden lisäksi, joita niskaamme satelee ulkoapäin. Stressaamme tekemättömiä töitä, kuvittelemme muiden odottavan meiltä valtavia tai uskomme, että kaiken pitää tapahtua mahdollisimman nopeasti.

-Parasta on katsoa peiliin ja tutkia, miten eri tilanteissa toimii. Kun alkaa tunnistaa käyttäytymismallejaan, voi etsiä lempeämpiä tapoja ja rytmiä elämäänsä, tietokirjailija ja kouluttaja Anja Kulovesi sanoo.

Hän on erottanut 10 kiirehtijätyyliä, joista voit löytää itsellesi tyypillisiä piirteitä. Monilla meistä on useita kiirehtijätaipumuksia. Eri toimintamallit aktivoituvat eri tilanteissa.
Saatat olla töissä kaikkea loputtomasti hioava täydellisyyden tavoittelija, mutta kotona taitava nautiskelija, jolle ikävät tehtävät kasautuvat.

Tai ehkä olet turvalliseen menneisyyteen luottaja, joka varmistaa aina esimieheltä, miten asia on ennen hoidettu uskaltamatta päättää mitään itsenäisesti. Työn ulkopuolella oletkin hyvin erilainen: haalit itsellesi erilaisia järjestö- ja muita tehtäviä, muttet jaksa sitoutua niihin kunnolla. Tehtävien määrä kasvaa niin mittavaksi, että kiireähky yllättää.

Aloita muutos armollisesti

Tottumusten muodostumiseen on mennyt pitkä aika. Osa niistä on muotoutunut jo lapsuudessa. Siksi Anja Kulovesi kehottaa jokaista olemaan itselleen armollinen, ja toteuttamaan tarpeellisia muutoksia lempeällä otteella.

-Kaikissa kiirehtijätyyleissä on sekä myönteisiä aineksia että korjattavaa. Oleellista on tunnistaa, mitä voi seurata, kun toimii tietyllä tavalla.

Elämä ja työnteko olisi helpompaa, jos kaikilla olisi samanlainen käsitys asioiden tärkeysjärjestyksestä ja parhaista toimintatavoista. Mutta koska näin ei ole, on vain sopeuduttava erilaisiin tyyleihin ja tehtävä yhteistyötä.

-Kun tunnistat myös kollegojesi tyylejä, ymmärrät heitä paremmin, jolloin yhteistyö helpottuu.

Tunnista kiirehtijätyyppisi

Mieti, minkä tyylin tai mitä tyylejä olet omaksunut? Entä miten voisit muuttaa tapaasi toimia, jotta turha kiire vähenisi. Kiirehtijätyylit eivät ole persoonallisuustyyppejä. Ne peilaavat vain, millainen suhde sinulla on aikaan.

Täydellisyyden tavoittelija
Yritätkö tehdä kaiken mahdollisimman hyvin, vaikka aika ei riitä? Etkö luota muiden osaamiseen?  Saatat olla täydellisyyden tavoittelija, joka vaatii paljon itseltään ja muilta. Muut saattavat aluksi loukkaantua käytöksestäsi, mutta antavat pian sinun huhkia rauhassa heidänkin puolestaan. Kysy itseltäsi, mitä tapahtuisi, jos jokin asia jäisi tekemättä? Vaaranasi on uupuminen. Opettele sietämään virheitä ja keskeneräisyyttä. Huomaa onnistumisesi ja muiden panos.

Tulevaisuuteen kurkottaja
Täydennätkö hitaampitempoisten lauseita? Eksyvätkö ajatuksesi jo seuraavaan asiaan, kun edellinen on vielä kesken? Ehkä kuulut nopeutta suosiviin tulevaisuuteen kurkottajiin. Puolesta lauseesta oivallat idean ja ryhdyt toimeen. Kun riennät tehtävästä toiseen, synnytät turhaa kiirettä. Kiinnittä huomiosi nykyhetkeen. Harjoittele kuuntelemaan rauhassa, mitä toisilla on sanottavana. Älä keskeytä tai tarjoa omia ajatuksiasi. Pysähdy työpäivän aikana useita kertoja hengittämään rauhallisesti. Osaatko vain olla?

Ikuinen uneksija
Oletko ideanikkari, jolta pulppuaa uusia ajatuksia? Jääkö sinulta asioita kesken, koska et malta keskittyä yhteen asiaan kerrallaan? Olet ehkä ikuinen uneksija, jolla on kyky kuvitella uusia mahdollisuuksia ja suuria visioita. Unohdat helposti, että aika ei riitä kaikkeen. Saatat pettyä, kun asioita ei tapahdukaan. Yritä opetella arkiajattelua. Valitse joka päivälle tehtävä, jonka varmasti teet sinä päivänä loppuun. Pyydä käytännönläheistä ystävääsi tekemään kanssasi pienten askelten suunnitelmaa jostakin ideastasi.

Velvollisuuksien täyttäjä
Pyritkö hoitamaan kaikki sinulle annetut tehtävät, vaikka aikaa ei olisikaan? Kaipaatko lisää iloa työhön? Paineesi johtuvat yleensä siitä, että olet luovuttanut päätöksen aikasi käytöstä ulkopuolellesi. Suoritat yhtä tunnollisesti niin töissä, kotona kuin harrastuksissa. Jos arki tuntuu loputtomien vaatimusten taakalta, on aika tehdä treffit itsensä kanssa: mitä tarvitsen, mistä unelmoin? Listaa kolme asiaa, jotka voit unohtaa ilman että niistä on vahinkoa kenellekään. Heittäydy johonkin luovaan toimintaan.

Menneisyyteen luottaja
Kaipaatko usein lisää aikaa tietojen keräämiseen? Mietitkö pitkään ennen kuin uskallat ryhtyä uuteen?  Jos omaat tämän kiiretyylin, punnitset huolella vaihtoehtoja ja teet usein viisaita valintoja. Aina ei kuitenkaan ole aikaa perusteellisiin selvityksiin. Kun varmistelet, syntyy paineita ja lopulta kiirettä. Mikä on tarpeen säilyttää vanhasta? Tee asiat tänään eri tavalla kuin tavallisesti. Kokeile jotakin repäisevää.

Melkein sitoutuja
Onko sinulla usein monta rautaa tulessa? Etkö saa tehtyä tehtäviä loppuun?
Kaikki sujuu hienosti, kun tehtävät ovat hallittavissa. Kun sitten otat yhden tehtävän liikaa, koko yhtälö voi romahtaa. Opettele tekemään yksi tehtävä kerrallaan. Iloitse sen saamisesta loppuun. Malta myös pysähtyä tehtävien välissä. Keskitä huomiosi jokaiseen kohtaamiseen.

Erityisen empaattinen tyyppi
Onko sinun vaikea sanoa ei, kun joku pyytää apua? Oletko hyvä kuuntelemaan toisten huolia? Olet saanut empaattisuuden lahjan, joten he kääntyvät puoleesi. Kun annat aikaasi ja pelastat työkaverisi tekemällä hänenkin töitään, oma kiireesi kasvaa. Vaarana on, että kuormitut liikaa. Opettele pitämään huolta terveistä rajoistasi ja huolehtimaan hyvinvoinnistasi. Ota omaa aikaa. Jätä tällä viikolla jokin velvollisuus tekemättä. Tee joka kuukausi jotakin itseäsi virkistävää.

Taitava nautiskelija
Teetkö mieluummin mukavia asioita ja jätät ikävät muille? Jäävätkö tehtävät viime tippaan? Paineesi syntyvät siitä, että ikävät työt kasautuvat. Olet kuitenkin hyvin tehokas töissä, jotka kiinnostavat sinua. Työyhteisösi voi silti kiristellä hampaitaan, kun et saa omaa osuuttasi muiden tahdissa valmiiksi. Mieti, millaisia tehtäviä lykkäät. Listaa ne ja valitse yksi, johon tartut heti. Kun olet tehnyt sen, palkitse itsesi. Hyvä keino on paloitella ikävä tehtävä osiin, jolloin osia on helppo toteuttaa yksi kerrallaan.

Ylioptimisti
Aliarvioitko säännöllisesti työn tekemiseen tarvittavan ajan? Haluatko tehdä ja kokea mahdollisimman paljon? Saatat olla nopeatempoinen tehopakkaus, jonka vaarana on yliarvioida voimavaransa. Kun aikatauluja laatiessasi et muista ottaa huomioon, että muut keskeyttävät työsi ja tapahtuu yllätyksiä, stressaannut. Syntyy myös närää, kun myöhästelet. Mieti, mikä on oikeasti mahdollista ja mitä pitää saada aikaan. Jos et muista pitää taukoja, varmista vaikka puhelimen merkkiäänellä, milloin on tauon vuoro tai sovi ystäväsi kanssa, että hän hakee sinut lounaalle.

Huolestumisen mestari
Murehditko tekemättömiä töitä yöllä? Jos asiat eivät suju toivomallasi tavalla, huolestutko?
Tapahtumiin kannattaa varautua, mutta kaikkia maailman murheita ei voi kantaa harteillaan. Jos olet koko ajan huolissasi, työtehosi voi laskea, koska et nuku kunnolla. Syntyy kiirettä ja paineita.  Kun seuraavan kerran olet huolissani jostakin, varaa aikaa illan huolihetkeen, jolloin käyt läpi kaikki päivän huolesi. Mitä voit tehdä, jotta huoli ei toteutuisi vai onko kyseessä asia, johon et voi vaikuttaa? Tämän jälkeen päästä irti huolistasi. Opettele rentoutumaan.

Merja Perttula
Piirrokset Markku Haapaniemi

Lähteet: Anja Kulovesi & Anna-Liisa Niemelä, Kiireenkesyttäjä, Readme.fi 2018, www.kiireenkesytys.fi